2012-09-17
 19:31:30

Tvätta ur olja &hårsprayrecept


Tvätta ur olja.
I mitt senaste inlägg så skrev jag om ricinoljebehandling och svårigheten med att få ur olja från håret när man använder sig av No poo metoden. Precis som jag skrev så har jag faktiskt prövat mig fram, eller snarare fick det att fungera gången därpå.

Denna gång blev det ricinolja& rapsolja, minns inte måtten. Lät sitta någon timme.
| Applicerade ordentligt med balsam direkt på det oljiga håret, masserade och sköljde sedan med varmt/ljummet vatten.
|| Masserade sedan in rent bikarbonatpulver, även här användes en riklig mängd, och sköljde sedan ur med varmt/ljummet vatten.
||| Applicerade ännu en gång balsam, denna gång använde jag mig dock av en mer rimlig mängd, och sköljde ur med varmt/ljummet vatten.
|||| Avslutade med en ÄCV sköljning.

Detta fungerade utan problem. Jag vet faktiskt inte om det tredje steget i processen var nödvändig, men jag gjorde det för säkerhets skull. Ni kan alltid pröva er fram!

Hårspray.
Lovade även att lägga ut recept& recension på hårsprayet jag gjorde.

Jag har upplevt att hårsprayet har varit lättapplicerat, gett bra stadga, inte känts kletigt. Den är dessutom doftfri, vilket jag ibland kan känna är tråkigt, men det är bra för allergiker.

0,5-1dl vatten kokas upp, sedan tillsätts mellan 2-4tsk socker.
Det är såklart en fördel att anpassa mängde vatten efter den behållare man tänkt förvara hårsprayet i. Jag använde mig av lite mindre än 1dl vatten och ungefär 2,5-3tsk socker.
När man applicerar hårsprayet så är det viktigt att man sprayar i tunna lager och låter det torka innan man applicerar nästa lager. Detta för att undvika att det blir kletigt och dylikt.

Jag använde mig av denna video.




KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: