2012-09-12
 23:46:03

Oljepyssel &kemikalfri styling


Jag känner för ricinoljebehandling, och det kan nog bero på att håret för nuvarande befinner sig i en rätt ugly utväxtperiod. Så jag tog tag i saken och blandade ihop ricinolja, aprikoskärnolja och citrondoftande mandelolja. Använde mig inte av några mått, hällde på måfå. Jag applicerade det främst i hårbotten och lät det sitta i ungefär 2h35min. Om ni inte vet vad ricinoljebehandling innebär så kan ni bland annat läsa det här, och se ett resultat här.
När jag skulle skölja ur oljeblandningen applicerade jag rent bikarbonatpulver i torrt hår (direkt på det oljiga håret) och masserade. Sedan masserade jag in en äggtvätt utan att skölja bort bikarbonaten. Sköljde håret med kallt vatten och lät det sedan handdukstorka ett tag. Insåg ganska fort att det inte var rent, trots att det hade känts rent när jag tvättade det. När håret hade torkat ett tag applicerade jag balsam i det torra, men fortfarande oljiga håret, masserade och sköljde ur. Får se imorgon hur resultatet blir.
Måste medge att olja kan vara väldigt svårt att få ur, men det går! Jag ska pröva mig fram, så kanske jag lyckas hitta något som fungerar smidigt och bra.


Provade mig ännu en gång på att göra en typ av kroppslotion. Jag misslyckades!
Kokade ihop sheabutter, aprikoskärnolja, mandelolja, glycerol, aloe vera kvist och eteriskaoljor i ett vattenbad. Hällde över vätskan till en liten burk och ställde den sedan i kylen. Resultatet blev bara en enda slemmig röra.


Provade för första gången att göra eget hårspray. Återkommer med recept och recension på produkten.
Knyckte pappas gamla parfymflaska.





KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: