2014-01-15
 21:16:51

Peplum top, fjärilsmönstrad.

 
Har sytt min första peplum top!
    Till helgen ska jag på en Pre-student fest med temat "Kom som du inte är". Jag bär väldigt sällan färgglada kläder, och någon peplum top äger jag inte heller, så tänkte att det kunde bli en passande kostym. Att sy den kändes även det passande, då jag får öva, sysselsätta mig med något jag uppskattar och slipper leta runt halva stan efter något som ska passa.
 
Jag föll för ett fjärilsmönstrat tyg ganska direkt! Oturligt nog var det ett helt stumt tyg, men jag valde att ge det ett försök trots de svårigheter som kan uppstå med ett ostretchigt tyg, och speciellt när jag är relativt ny inom sömnad.
Resultatet blev bättre än väntat! Jag är nöjd, och bjuder därav på en hel del bilder. Dessvärre är inte alla bilder sådär fullt skarpa och tilltalande, men dom duger.
 
 
 


Anonym

Så otroligt fin! Var hittade du mönstret till den? :)

Svar: Tack så oerhört mycket! Jag har faktiskt inte använt mig av ett färdigt mönster. Utan använde mig av överdelen på en klänning jag tycker har en fin passform, ritade av halva överdelen på bakplåtspapper, kollade så måtten stämde någorlunda med mina kroppsmått, hade i åtanke att klänningen jag hade som mall är väldigt stretchig och tyget jag skulle sy peplum toppen av är ett helt stumt tyg, adderade några extra centimeters sömnsmån för säkerhetsskull. Sedan använde jag mig av ett Circel Skirt pattern som man kan hitta på youtube, men principen är att man mäter där man vill att kjoldelen ska sitta, delar måttet man får med Pi, sedan delar man det resultatet med två. Exempel: 75cm delat med pi (3.14) = ca. 24cm. 24cm delat med 2 = 12cm. Sedan viker man tyget till hälften två gånger, mäter ut 12cm från hörnet där tyget vikts två gånger, ritar en "båge" (mer korrekt fjärdedelen av cirkeln). Från den "bågen" mäter man sedan hur lång man vill ha kjoldelen (kom ihåg sömnsmån). Sedan klipper man ut kjolen! Riktigt enkelt när man väl tagit reda på alla måtten :)
Hoppas du förstår min förklaring!
Emmy Arvidsson



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: