2013-03-21
 23:07:05

Ett hår mjukt som moln


När jag kom hem från mitt senaste besök i London var mitt hår nästan rent ut sagt hemskt. Det var tovigt, lockarna hade tappat formen, det var frissigt och håret betedde sig helt enkelt inte som det vanligtvis brukar. Jag är övertygad om att detta berodde på att vattnet skiljer sig från det jag vanligtvis duschar med här hemma i Sverige. Efter desperata försök att få ordning på fågelboet till hår slängde jag ihop någon naturlig, hemmagjord inpackning som slutade med ett lyckat resultat. Jag har även passat på att dra ut på duschandet nu när jag håller mig hemma med min besvärliga förkylning för att både hår och hud ska hinna återfetta sig på naturligt vis, vilket har varit givande.
           I över två månader, omkring femton veckor, har jag nu hållit på med en naturlig hårvård. Under ett tillfället provade jag duscha håret med diskmedel för att rensa håret från eventuella onödigheter. Rekommenderar det inte! var inte alls en upplevelse jag minns som speciellt positiv. Använder mig även av 98% aloe vera gel, vilket inte är 100% naturligt, men det är det enda undantaget jag gör. Under mina veckor av naturlig hårvård har jag använt mig av olika tvättmetoder under perioder. Houngstvätt höll jag mig till i början, övergick till att tvätta håret hyfsat ofta med detoxlera, och i nuläget så är det äggtvätt och vatten som gäller. Det sistnämnda måste nog ändå vara min favoritmetod, och det känns bara bättre och bättre.

Vanligtvis blandar jag enbart ihop ett rått ägg och en skvätt äppel cider vinäger som äggtvätt. Idag blandade jag ihop ett rått ägg, en skvätt äppel cider vinäger och lite flytande honung. Applicerade lite macadami olja i topparna och kramade lätt och försiktigt in lite aloe vera gel i längderna. "KANONERS!" tyckte nog mitt hår, för när det hade torkat blev resultatet fina lockar, lagom volym och mjukt som ett moln.
 



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: