2013-01-16
 18:46:40

Håret ler



Strax under sex veckor har gått sedan min start av naturlig hårvård. Tänkte att någon form av uppdatering skulle sitta fint.
       Har under de senast veckorna valt att inte använda honungstvätten och istället använt mig av främst vatten, äggtvätt och detoxlera. Något enstaka tillfälle har jag även använt bikarbonat+äcv.
På bilderna ovan ser ni detoxlera, som egentligen är Maroccan lava clay och inget annat. Dessa små lerstenar blandar man med varmt vatten och då blir det en lera. Leran appliceras i handdukstorkat hår, ej tvättat med något annat än vatten, och ska sitta i håret i ungefär trettio minuter. Tvättas ur med vatten och sedan är det klart!

För någon dag sedan klev jag upp för att göra mig klar inför skolan. Oftast blöter jag hela håret med vatten för att få lockarna mer definierade, men jag gjorde inte detta denna morgon, utan jag valde att klä mig varmt och mysigt och där av ta på mig en mössa, samt att mitt hår såg lite fettigt ut just vid benan. Under dagens gång så började jag fundera när jag tvättade håret sist. Jag visste ju att jag hade duschat med vatten, men det stod inte helt klart när jag sist hade använt en rengöringsmetod. Tillslut kom jag fram till att det då hade gått fyra dagar, och den dagen var jag inne på min femte, sedan jag senast tvättade mitt hår. Jag tvättade mitt hår senare under dag fem, men annars måste jag säga att jag är imponerad. Jag upplevde inte att mitt hår var fettigt under den tredje eller fjärde dagen, och den femte så var det inte alls farligt mycket. Jag vet inte om detta beror på en naturlig hårvård, men jag lyckades sällan hålla mig ifrån att tvätta håret så sällan med balsam.
      Måste även medge att jag vid flertal gånger haft sådan lust att strunta i mitt försök med en naturlig hårvård och återgå till balsam som både luktar gott och är enklare att använda. Men jag har slängt bort dessa tankar ganska snabbt och ställt om mig, och bestämt mig att det går att leva med en naturlig hårvård, att det till och med är så enkelt att jag kan använda enbart vatten största delen av tiden. Optimistiska tankar, det är grejer det!



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: