2012-07-06
 13:23:26

Att pröva natur snack


Vid gårdagens middagsbord tillsammans med familjen Börlin och vänner till dem, började bland annat balsammetoden att diskuteras. Jag har under tidigare middagsbjudningar diskutera balsammetoden med en del av dem som var där igår, och tidigare än det lyckats övertyga och inspirera familjen Börlin att börja med balsammetoden och även naturligare hudvårdsprodukter. Så med andra ord skulle man kunna säga att diskussionerna fortsatte sedan tidigare. Frågor ställdes, intresse visades, tankar utbyttes.
Jag pratar om fullvuxna män och kvinnor, alla mer eller mindre barnfamiljer, som lyssnar och tar initiativ. Något som fick mig att lysa upp av glädje var att en av det inbjudna familjerna berättade att de ser till att deras mindre barn inte ens hinner börja med schampoo och starkare hår och hudvårdsprodukter. Både ur miljösyn och sitt egna, samt barnens välmående.

Jag blev klassad som mycket kunnig inom ämnet, vilket minst sagt kändes jätteroligt att höra, men å andra sidan kunde jag inte riktigt hålla med. Jag vet tillräckligt för att kunna argumentera för no poo något så när, grunderna, tillvägagångssätt, och egna erfarenheter, men jag är långt ifrån mycket kunnig.
Jag berättade att trots att jag stödjer balsammetoden så tror jag dock att även balsam innehåller skadliga ämnen, inte alls lika starka ämnen som finns i schampoo, men ändå miljö och hälsofarliga ämnen. Observera att jag tror, inte vet, för jag har inte tagit mig tiden att sätta mig in i de ämnen som klassas som godkända inom balsammetoden. Och anledningen för att jag vågar tro det, är för att balsam är något kemiskt trots allt. Det innehåller inte enbart naturliga råvaror, om jag nu inte fått mig helt om bakfoten. Och i många fall kan jag känna att det inte finns någon mening att hålla på med no poo om jag inte sätter mig in i det till hundra procent. Ett tankesätt som är ganska överdrivet när jag väl tänker efter. Jag vet inte allt om alla ämnen, på vilket sätt dom påverkar miljön, människorna och djuren, och förmodligen kommer jag aldrig riktigt ta mig tiden att verkligen sätta mig in i det så pass mycket. Men jag gör så gott jag kan, jag väljer bort en onödig produkt såsom schampoo, och kanske i sinomtid väljer jag även bort balsam för att helt ägna mig åt helt naturliga produkter, exempelvis ägg, olja, vatten eller dylikt.
Det jag vill komma fram till är att gör hellre något litet än inget alls. Ta dig tiden att lägga lite tanke bakom de produkter du köper, vilket inte alls måste innebär snordyra produkter. Tro mig, det mesta kan du köpa i din närmsta matvarubutik eller så hittar du det i ditt egna skafferi eller kylskåp. Det är faktiskt inte en så stor ansträngning att byta ut sina gamla produkter och införskaffa sig produkter som ofta är både billiga, miljövänliga, naturliga och förmodligen kommer ge ett betydligt bättre resultat.

Hur man börjar med balsammetoden, steg för steg.
1. "Sista schampoonera" ditt hår.
2. Applicera ett "godkänt balsam".
Dessa två steg behöver du genomgå för att börja med balsammetoden. Fortsättningsvis kommer du inte ens behöva genomföra steg 1, du kommer alltså enbart tvätta ditt hår med ett "godkänt balsam".

"Sista schampoo"- detta är ett gemensamt namn för alla schampoon som innehåller sulfater, ett starkt rengörings ämne, men inte silikoner, parabener, mineraloljer och andra ämnen som skulle kunna skapa en hinna över dina hårstrån. Dessa schampoon finns i det allra flesta fall att köpa på de vanligaste matvarubutikerna.
Några relativt lättillgängliga "sista schampoon":
Coop Xtra schampo
Coop Änglamark schampo
Apotekets Apoliva schampo
Åhlens Å schampo
Bobby's extreme repair shampoo
Eldorado schampo normal
Franck Provost Expert Repair schampo
Garnier Respons schampo
Garnier Fructis Volume Restructure No silicone schampo
Lista över fler "Sista schampoon" finns på lockig.se

"Godkänt balsam"- detta är ett gemensamt namn för alla balsam som inte innehåller sulfater, silikoner, parabener, mineraloljor och andra ämnen som skulle kunna skapa en hinna över dina hårstrån. Dessa balsam finns i det allra flesta fall att köpa på de vanligaste matvarubutikerna.
Några relativt lättillgängliga "godkända balsam":
Coop Xtra conditioner
Garnier Fructis Volume Restructure No silicone balsam
Garnier Fructis Nutri-repair
L'Oréal Elvital Volume Collagen balsam
L'Oréal Elvital Volume Non-stop conditioner
Oliv naturell balsam
TRESemmé Naturals Nourishing Moisture conditioner
Lista över fler "Godkända balsam" finns på lockig.se

Det som jag upplever får hela grejen med balsammetoden att verka knepig är när man börjar tala om vilket balsam som fungerar bäst på vilken hårtyp, om balsamet är lätt eller tungt osv. Mitt tips är att du köper dig ett sista schampoo och ett godkänt balsam, precis vilka du själv vill, använder dig av dem och känner du att du inte trivs med balsamet så väljer du ett annat. Att pröva sig fram är nog det smidigaste viset, för alla hår är inte likadana. Du kan även läsa dig till mycket information på exemeplvis forum, men även då ska du fortfarande vara medveten om att ditt hår inte densamma som alla andras.

Lockiga hår kräver mer fukt och rakare hår kräver mindre fukt.
Ett tyngre balsam innebär ett mer fuktgivande balsam, ett lättare balsam innebär ett mindre fuktgivande balsam.


olivia

Jag har ju hållit på med BM i någon månad nu, det gick bra i början, men ju längre tidsperiod jag använder balsamet i hårbotten (utan schampo där emellan) desto flottigare blir mitt hår. Då jag schamponerar håller sig håret rent i nästan en vecka. Det är som att balsamet bara fuckar med mitt hår, även fast det avvänjt mitt hår att bli flottigt? Vad händer, vad gör jag?! Hände det dig i början? Tacksam för svar:)

Svar: Detta är inget ovanligt. Ditt hår och din hårbotten är van att bli tvättade med starkare ämnen och kan bland annat reagera på det viset du beskriver. Jag har inget minne av att mitt hår blev flottigt, utom någon enstaka gång, men däremot ganska torrt på något underligt sätt. Jag skulle rekommendera dig att antingen välja ett nytt balsam, exempelvis L'Oreal Elvital Volume Collagen balsam är ett hyfsat lätt balsam och något som fungerat väldigt bra för många, eller pröva dig på en äggtvätt. Äggtvätt rengör oerhört bra, förvånansvärt nog, och något jag brukar tipsa om när det börjar tjorva med balsamet. Recept och tillvägagångssätt gällande äggtvätt hittar du i kategorin No poo: hår.Helhärligt att du tar dig tiden för att slänga iväg en kommentar och ställa frågor :)
Emmy Arvidsson



PUBLICERAT: 2012-07-07, 23:56:29 | URL: http://elsaolivia.blogg.se

KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: