2012-01-01
 03:49:29

OCM & deo


Sysselsatte mig igår (innan klockan slog tolv rättare sagt) med lite hemmagjord hudvård. Började bland annat med OCM -Oil cleansing method efter att ha hört mycket gott om denna metod. Eftersom det var första tvätten idag kan jag inte yttra mig speciellt mycket om resultatet, däremot kan jag berätta att det inte alls var speciellt bökigt som jag uppfattat av en del. Hyn kändes ren och mjuk efteråt. Denna metod har tydligen hjälpt personer med svår acne väldigt bra, har dock inga egna erfarenheter som sagt eftersom jag varken har haft eller har svår acne eller använt mig av metoden. Gjorde mig även ansiktsvatten gjort på gurka och färsk aloe vera, samt egen deo. Har inte använt mig av deo på väldigt länge eftersom det innehåller aluminium och kan färga av sig på kläderna. Men idag kom jag över ett recept från nopoo.se. Tycker personligen att den har fungerat bra, men då har jag å andra sidan inte ansträngt mig speciellt mycket idag. Får återkomma med bättre recensioner på alla dessa hudvårdsprodukter senare. Delar ändå med mig av recepten nedan. 



OCM – Oil cleansing method.
Oljig/fet hy: 30 % ricinolja, 70% oliv/solrosolja.
Normal hy: 20 % ricinolja, 80 % oliv/solrosolja.
Torr hy: 10 % ricinolja, 90 % oliv/solrosolja.
Blanda oljeblandningen i en bruk/flaska med lock för att kunna förvara den. Blanda hellre ofta men lite, istället för mycket och sällan. Du vill inte riskera att oljeblandningen blir gammal.

Att applicera oljan:
Ta lite av blandningen i händerna och värm den mellan fingrarna. Massera in den i ansiktet, var försiktig omkring ögonen. Upplever man ”små sandkorn” är det smuts som har dragits ut ur porerna, dock inget som händer för alla, men för den delen är det inget som är fel.

Tvätta bort oljan:
Blöt en ren tvättlapp eller liten handduk i hett vatten. Vrid ur lite så det inte dryper om den, och lägg den över ansiktet. Låt handduken ligga kvar tills den har svalnat. Torka långsamt bort oljan ur ansiktet, blöt handduken i hett vatten igen och gör om proceduren. Det är viktigt att man får bort all olja, så man bör inte slarva.

Så ofta bör det göras:
OCM är en riktig djuprengöring, och bör INTE göras varje dag. Rekommenderat är att göra OCM kanske en gång i veckan eller en gång varannan vecka. Anledningen till att man inte ska tvätta med OCM varje dag är att huden kan överreagera på oljan och då slå tillbaka än värre än det var innan. Metoden fungerar både att använda på morgonen när man klivit upp eller på kvällen för att tvätta bort sminket. Om man använder foundation skulle jag dock rekommendera att man torkar bort en del av den med en fuktig bomullsrondell innan.

Ansiktsvatten – Gurka & aloe vera
Ingredienser:
Gurka
Färsk aloe vera
Så här gör du: Mixa gurkan till gurksaft. Sila ner vätskan i en flaska/bruk. Tillsätt färsk aloe vera från en aloe vera blomma. Skaka om flaskan och ställ i kylen ett tag. Häll lite av vätskan på en bomullsrondell och stryk försiktigt över ansiktet.

Deo
Ingredienser:
Kokosfett
Bikarbonat
Majsstärkelse
ev. några droppar eterisk olja
Så här gör du: Ta lika delar av alla ingredienser (utom den eteriska oljan). Smält kokosfettet och blanda i övriga ingredienser. Häll blandningen i en burk och låt svalna. Jag lät den svalna ett tag i rumstemperatur men lät den sedan stelna i kylen. Jag droppade även i eterisk olja med doft av citron, vilket gav en mycket fräsch doft. Användningen är simpel. Dra med fingret över deon och smörj in under armarna.


Anonym

kan du visa en bild på din tatuering och vad den betyder?:)



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: