2012-08-24
 17:24:00

Bikarbonat &ÄCV


Mitt senaste projekt inom No poo har varit att prova på den ursprungliga No poo metoden, bikarbonat tvätt &ÄCV(äppel cider vinäger) sköljning. Jag är helnöjd med resultaten, absolut. Håret håller sig rent under en längre period, det får en bättre hållbarhet/stadga, man använder sig enbart av naturliga råvaror och ett simpelt tillvägagångssätt.

Hur man använder sig av bikarbonaten varierar från person till person, och där av kommer jag skriva ut de två alternativen jag vet om.
Alt. 1 -Blanda ut bikabornaten med vatten, hur lös respektive tjock den ska vara är upp till dig.
Alt. 2 -Använda bikarbonaten direkt i duschen.
Tillvägagångssätt: (alt.1) Blöt håret som vanligt när du står i duschen, applicera bikarbonat och vatten blandningen i hårbotten, massera och skölj sedan håret med vatten. (alt.2) Blöt håret som vanligt i duschen, häll bikarbonat i handen och fördela pulvret i hårbotten, massera och skölj sedan håret med vatten.

-Blanda ut ÄCVen med svalt vatten i en större behållare (ex. petflaska, större kopp, bunke etc.).
Mängden ÄCV respektive vatten är upp till var och en, men jag rekommenderar att mängden vatten är större än ÄCVen. Normalt brukar de flesta ta nio delar vatten och en del ÄCV.
Tillvägagagångssätt: Efter att du sköljt ur bikarbonaten med vatten häller du ÄCV och vatten blandningen över hela håret. Du ska INTE skölja bort ÄCV sköljningen med vatten. Lukten försvinner när håret torkar.

Uppdatering 25/8: Jag använder mig inte av denna metod varje dag, eftersom jag personligen inte tror det är speciellt bra för hårbotten eller håret överhuvudtaget, samt att det inte alls behövs. Det varierar hur många gånger i veckan jag tvättar håret med bikarbonat&ÄCV, men det dagar jag inte gör det använder jag enbart vatten. Jag bestämmer inte hur ni ska göra, men det är åtminstone mitt tips.

På detta vis såg mitt hår ut efter att ha hållt på med denna metod i ungefär en och en halv vecka. (Befann mig i Rom när dessa kort togs).



Anonym

Vad står det på din tattuering och hur gammal var du när du gjorde den ? :))

Svar: Jag har skrivit ett helt inlägg angående den som du kan läsa här http://earvid.blogg.se/2012/january/utkast-jan-1-2012.html
Emmy Arvidsson



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: