2011-12-22
 16:51:48

Produkter och honungs tvätt




Dessa produkter använder jag och upplever som väldigt passande för min hårtyp. Jag kan helt klart hålla med om att det kan vara väldigt jobbigt att försöka hitta de produkter som passar bäst för ens hårtyp, likaså hur ofta produkten ska användas och mängden. Jag blir lite då och då frågade vad jag använder för produkter, så jag tänkte passa på att visa samt berätta hur jag använder mig av dem. Jag tycker själv att det är rätt intressant att veta hur andra använder sig av sina produkter för att uppnå bästa resultat för sin egen del, och prova ifall det även passar mig.

Garnier respons, avocado oil & shea butter - Ett väldigt återfuktande balsam, tyngre.
L'Oreal elvital volume collagen - Ett lättare balsam som ger volym.
Klick, soft glide - Vattenlösligt glidmedel.
DevaCurl AnGel - En lätt gele för lockigt hår.
Garnier fructis bamboo flexihold - Hårspray.

Jag har ganska "fint" och tunt hår. Mer självfallslockar än riktigt krull. Detta innebär att mitt hår behöver återfuktas, men inte för mycket eller för ofta. Där av har jag oftast två olika balsam, ett lättare och ett tyngre. Även om mitt hår blir lockigt utan styling, så blir lockarna mer kompakta och välformade med stylingprodukter och diffuser (hårfön med tratt).
Jag varvar mellan det lättare och det tyngre balsamet för att få en balans med ordentlig återfuktning och en lättare återfuktning. Jag har inget speciellt schema över exakt hur ofta jag ska duscha med vardera balsam, utan jag använder dem utifrån vad som känns bäst just då. Det gör att lockarna inte blir för återfuktade och tyngs ner.
När jag har sköljt ut balsamet kramar jag försiktigt ur det mest överflödiga vattnet ur håret, applicerar sedan Klick glidmedel, ungefär lika stor som en tumnagel, i längderna. Kramar ur ännu lite vatten med hjälp av en mikrofiber handduk, sedan applicerar jag en liten mängd DevaCurl AnGel. Virar in mitt hår i mikrofiber handduken och låter det vara där, hest minst trettio minuter (detta varierar dock), innan jag fönar det med diffuser. Om behovet finns så använder jag Bamboo hårsprayet. Jag stylar dock inte håret varenda dag.

För någon dag sedan kom jag över instruktioner på hur man tvättar håret med honung. I min åsikt är det en riktig återfuktare att tvätta med honung, men det ger en härlig känsla efteråt. Tjockt och fluffigt!
Blanda honung med ljummet vatten och rör om tills honungen löser sig i vattnet. Applicera houngen i torrt hår. Du väljer själv om du vill applicera i hela håret eller bara i hårbotten. Låt sitta i någon minut och duscha sedan ur honungen med vatten. Om du vill kan du använda lite balsam i längderna. Håret kan kännas fettigt när det fortfarande är blött eller fuktigt, men försök att inte röra håret så kommer det kännas rent när det har torkat.
Jag kommer helt klart använda mig av denna metod fler gånger. Och något som jag lagt märke till med balsammetoden är att ju fler gånger jag testat en ex. rengöringsmetod desto bättre blir den. Förmodligen för att håret ställer om sig.





KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: