2011-12-22
 15:32:34

Äggtvätt: tar bort olja


Något jag ganska ofta hör BM:are ifråga sätta är hur de ska kunna få ur olja ur håret? En del upplever att balsam inte tar bort oljan ordentligt. För ett tag sedan informerade min syster mig att hon fått ur en blanding av ricinolja och olivolja ur håret utan större problem med äggtvätt. Jag har tidigare beskrivit hur man tvättar håret med ägg, vilket är enligt mig en av de bästa rengöringsmetoderna, men det finns lite olika varianter angående tillvägagångs sättet och ingredienserna.

Recept 1 -grundrecept.
1 ägg
En skvätt ÄCV (äppelcidervinäger)
eller citronsyra.

Recept 2 -återfuktande.
1 ägg
En skvätt ÄCV eller citronsyra.
Lite flytande honung.

Det vanligaste tillvägagångs sättet är att massera in äggblandningen i kallduschat hår och sedan skölja med kallt vatten. Istället för det vanliga tillvägagångs sättet så masserade min syster in äggblandningen i torrt hår. Hon hade förstås olja i håret. Sedan sköljde hon med kallt vatten som vanligt. Hon använde sig även av en dubbelsats för att få äggblandingen ordentligt genom hela håret. Hon upplevde att håret kändes lite otvättat när det fortfarande var blött/fuktigt, men så fort håret hade torkat så kändes det rent. Jag har själv inte provat, men däremot känt på hennes hår efter detta och jag upplevde att det fungerade!
Hoppas detta ska vara till någon hjälp och framförallt att det fungerar för er med!



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: